Kennelhoest: laat je niet beetnemen en vaccineer uw hond!

Wat is kennelhoest?

Kennelhoest is een buitengewoon besmettelijke aandoening van de bovenste luchtwegen die kan voorkomen bij honden van alle leeftijden en rassen.  Het wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende kiemen waarbij het parainfluenzavirus en de bacterie Bortella Bronchiseptica het vaakst voorkomen.  Deze kiemen tasten de bovenste luchtwegen aan waardoor andere kiemen sneller de luchtwegen gaan infecteren.  Dit kan leiden tot een zware longontsteking.

Hoe gebeurt de overdracht?

De incubatie tijd van kennelhoest, de tijd tussen besmetting en het vertonen van symptomen, duurt 3 tot 10 dagen.  De overdracht van kennelhoest gebeurt wanneer uw hond in contact komt met besmette honden, zoals in kennels of pensions, tijdens shows, op de hondenschool,….  Een besmette hond kan wekenlang besmettelijk blijven voor andere honden.  Ook na genezing kan een hond na een bepaalde tijd opnieuw besmet worden en dus opnieuw symptomen vertonen.

Wat zijn de symptomen?

De ziekte wordt gekenmerkt door rauwe, droge en hardnekkige hoest, soms met kokhalzen en braken. Bij ernstige infecties kan etterige neusuitvloei optreden en kan uw hond slomer worden, minder eetlust hebben en koorts krijgen.  Het kan tot 3 maanden duren vooraleer uw hond volledig is hersteld.

Waaruit bestaat de behandeling?

Behandeling gebeurt wanneer het hoesten niet binnen een paar dagen afneemt, of wanneer uw hond ernstige symptomen of koorts ontwikkelt.  Een vroegtijdige behandeling en ondersteunende therapie kan chronische hoest of longontsteking voorkomen.

Waar kan u zelf doen bij kennelhoest: zorg voor een stof- en rookvrije omgeving, zorg voor voldoende verse lucht en ventilatie, voorkom blaffen en intensief spelen, vermijd druk op de luchtpijp door een halsband, gebruik een tuigje en vermijd zeker tijdelijk contact met andere honden.

Denk dus tijdig aan vaccinatie vóór u op reis vertrekt of vóór uw hond veel contact heeft met andere honden zoals in de hondenschool, een verblijf in het hondenpension , een uitstap naar de hondenloopweide of naar het trimsalon.